Klantgerichte IT-organisaties IT-prestaties bepalen de reputatie van een bedrijf

 

Wehkampgids

illustraties: www.pathuis.nl

 

Innovatie en veranderkracht van organisaties zijn bepalend voor het veroveren of behouden van een concurrerende marktpositie. Dienstverlening aan consumenten en klanten wordt gedreven door technologie. De bereikbaarheid via internet, call centers en social media zijn essentieel voor klanttevredenheid; betrouwbaarheid en veiligheid zijn een eerste vereiste. IT-organisaties staan in het hart van deze veranderingen en zijn bepalend voor het bedrijfssucces.

 

Veel IT-serviceorganisaties worden echter nog bestuurd vanuit modellen, processen en marktstandaarden en te weinig vanuit een bewust gekozen servicestrategie en positionering. Dit leidt vaak tot dienstverlening met te weinig rendement voor de organisatie en te weinig toegevoegde waarde voor de klant. 

 

Het gaat erom de belangen van de business (de klant voorop), van IT (eenvoud en flexibel) en medewerkers (mensen maken het verschil) op een goede manier te verbinden. Met inzicht en begrip voor elkaars rol en toegevoegde waarde.

 

Samen sturen op kwaliteit en kosten

Wij stellen de klant centraal en nemen deze als uitgangspunt bij het ontwikkelen van middelen zoals een klantgerichte servicecatalogus, rapportages en een CIO-dashboard. Deze geven inzicht in de overdrachtspunten in de business IT serviceketen. Hiermee kunnen business en IT samen de juiste beslissingen nemen en prioriteiten stellen, zoals te lezen is in het artikel 'Piketpaaltjes voor de business, waarde en toepassing service catalogus''. 

 

Hoe organisaties kijken naar een service catalogus is te lezen in het onderzoek 'The value and application of service catalogues'.