CIO en Marketeer: klaar voor de toekomst? 

 

CIO’s en marketeers hebben meer raakvlakken dan ze denken. Hun werk komt steeds dichter bij elkaar.

 

 

Daar waar CIO’s het hebben over Big Data, de cloud en Zetabytes aan informatie hebben marketeers het over Mobile First, customer journey en multi channel marketing. En zonder het misschien van elkaar te weten, is dat nu precies waar de werelden bij elkaar komen.

 

Deze vakgebieden hebben elkaar keihard nodig om mooie oplossingen voor klanten en het bedrijf te realiseren. Maar zij leven wel ieder in hun eigen universum, terwijl er zoveel raakvlakken zijn. Alles kan met IT worden gemeten en geanalyseerd. De hoeveelheid data om te beheren is in ongelofelijk tempo toegenomen. Met natuurlijk alle social media initiatieven en online business mogelijkheden maar ook met nieuwe technologische mogelijkheden sensoren, neuromarketing en natuurlijk apps. Is dat allemaal in je eentje bij te benen? Dat misschien nog net; maar wat je er dan als bedrijf mee zou willen en kunnen?

 

Daarvoor moet je deze twee vakgebieden samen aan tafel hebben. Om IT mee te laten denken met de business uitdagingen. Om marketing verder te laten denken dan een eenmalig succes, en ook maatregelen te nemen over beveiliging en beheersing. Om samen te zorgen dat je als bedrijf een goede afweging maakt voor de toekomst. Om nieuwe initiatieven uit te proberen. Om afscheid te nemen van oude systemen. Om innovatief te zijn maar tegen aanvaarbare kosten. 

 

Elkaar begrijpen, verstaan en aanvullen; daar gaat het om. En wat is er nu leuker om gewoon die teams in een onconventionele setting bij elkaar te brengen. Door met elkaar een bijspijker-cursus over marketing aan de ene kant en IT aan de andere kant te organiseren. Door creatieve sessies over innovatieve thema’s te organiseren. Door uitdagingen van het bedrijf door multi-disciplinaire teams te laten oplossen. 

 

Eigenlijk best logisch, dus waarom laten we ons eigenlijk nog zo afleiden door formele structuren? Dat wordt mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar; die verschillende werelden in bedrijven bij elkaar brengen om een stap voorwaarts te kunnen zetten.