Creatief Leiderschap = Effectief leiderschap Anneke Veenendaal

Leiderschap als proces en niet als positie.

 

cl pic 615

 

Al decennia lang wordt veel aandacht besteed aan leiderschap. En terecht, effectief leiderschap is een voorwaarde om dingen voor elkaar te krijgen. Je kunt bibliotheken vullen met literatuur over dit onderwerp. Elk zichzelf respecterend manager zal het boek: "De zeven eigenschappen van effectief leiderschap" van Stephen Covey kennen. Er zijn namelijk al meer dan 25 miljoen exemplaren van verkocht. De vraag is wel hoeveel van deze exemplaren ook daadwerkelijk zijn gelezen?

 

Sinds het verschijnen van het Covey boek in 1989 is de wereld behoorlijk veranderd. De technologische ontwikkelingen en de vaart waarin zaken veranderen, vergroot onze behoefte aan flexibiliteit om op de veranderingen in te spelen. We moeten immers effectief kunnen reageren in alles wat we doen. Bovenop de zeven eigenschappen voor hoge persoonlijke effectiviteit heeft Covey inmiddels niet voor niets een achtste eigenschap toegevoegd om van effectiviteit naar inspiratie te bewegen. 

 

Leiders die inspireren

Dat is precies wat ons beweegt binnen ForceFive. Wij geloven niet in one-fits-all theorieën of one-knows-all managers. Wij geloven in de kracht van samenwerking om sterker en slimmer te worden. En bij leiderschap hebben wij het niet over hiërarchische leiders, maar over leiders die inspireren. Juist in onze snel veranderende wereld moeten we elkaar inspireren om samen slimme oplossingen te bedenken. Het is uit de tijd om te denken dat managers de wijsheid in pacht hebben. Kennis is immers overal te vinden via internet. Vragen kunnen door de hele wereld worden beantwoord via sociale media. Ervaringen kunnen ook daar worden gedeeld en misschien is kennis van en ervaring met deze nieuwe media wel datgene dat het verschil maakt in een dynamische organisatie die naar buiten moet kijken om voorop te blijven lopen in plaats van onderuit te zakken op het pluche. Dus traditionele managers doen er goed aan inspirerende leiders te zijn die oprecht ruimte bieden aan alle lagen van de organisatie. En de intrinsieke motivatie van medewerkers aanspreken om een actieve rol te spelen in een verandering. 

 

Kwaliteiten van een creatief leider

Hoe word je een creatief leider die helpt een creatief klimaat te scheppen? Ten eerste door bewustwording over de effectiviteit van creatief leiderschap. Eenvoudige oefeningen maken snel duidelijk hoe ineffectief autocratisch en democratisch leiderschap is ten opzichte van creatief leiderschap. Ten tweede, door managers inzicht te geven in de kwaliteiten die ze nodig hebben om een creatief leider te zijn en te laten ervaren in hoeverre zij deze kwaliteiten bezitten of verder zouden moeten ontwikkelen. Want iedereen kan zich tot creatief leider ontwikkelen. 

 

Lees het hele artikel over creatief leiderschap

 

Anneke Veenendaal_  Associate ForceFive